Page 191 - PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN (PSP) KKM 2021-2025
P. 191
PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN
2021 - 2025 2021 - 2025
KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA
KEUTAMAAN TINGGI TINGGI TINGGI
PENDEKATAN PELAKSANAAN (IN-HOUSE/ OUTSOURCE/ CO-SOURCING) In-House In-House/ Outsource In-House
TEMPOH LAKSANA TAMAT MULA Dis 2025 Jan 2021 Dis 2025 Jan 2021 Dis 2025 Jan 2021 Dis 2025 Jan 2021 Jun Mei 2021 2021 Dis Jul 2021 2025
PEMILIK PROGRAM Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM) Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM), Bahagian Perkembangan Perubatan (BPP) & Bahagian Perkembangan Kesihatan Keluarga (BPKK) Pasukan Projek EA Pasukan Projek EA
SASARAN Sepanjang lima tahun Sekurang-kurangnya dua polisi dan prosedur ICT disediakan atau dikemaskini mengikut keperluan semasa. Setiap Tahun Satu laporan naziran dasar dan polisi digital perkhidmatan kesihatan disediakan. Setiap Tahun Satu program Hari ICT KKM dilaksanakan . Sepanjang Lima Tahun Sekurang-kurang satu garis panduan disediakan bagi setiap skop. Jun 2021 12 artifak EA high-level KKM dihasilka
AKTIVITI Menyediakan atau mengemaskini polisi dan prosedur ICT sedia ada Membuat naziran dasar dan polisi digital perkhidmatan kesihatan Melaksanakan Program Hari ICT Menyediakan Garis Panduan Perolehan Berpusat Digital untuk i. Automasi Pejabat (Office S2 : Pemantapan Perkhidmatan Kesihatan Digital Melalui Pendekatan Enterprise Architecture (EA) Membangunkan artifak EA high-level KKM untuk menjajarkan keperluan pendi
1. 2. KKM skop Automation); ii. Hospital; atau iii. Klinik. 1. 2.
PROGRAM (P) P2: Pemerkasaan Dasar dan Polisi Digital Perkhidmatan Kesihatan P3: Pemantapan Pengurusan Perolehan Digital P1: Pengukuhan Perkhidmatan Kesihatan Digital Melalui Pendekatan Enterprise Architecture (EA)
169
169