Page 55 - PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN (PSP) KKM 2021-2025
P. 55

PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN                                       PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN
 2021 - 2025                                                                               2021 - 2025

 KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA                                             KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA


                  3.6  PENJAJARAN TERAS STRATEGIK ICT DENGAN PELAN
                        STRATEGI BISNES DAN HALA TUJU NASIONAL


                        Pelan Strategik KKM adalah dokumen bisnes yang menggariskan perancangan strategik
                        organisasi KKM bagi tempoh lima tahun yang akan datang. Pelan ini menyatakan hala
                        tuju KKM termasuk objektif strategik, teras strategik, langkah strategik, pelan tindakan,
                        petunjuk prestasi dan sasaran pencapaian. Pelan Strategik KKM 2021-2025 telah
                        diselaraskan dengan komitmen kesihatan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa
                        seperti Agenda Pembangunan Mampan (SDG) 2030, Wawasan Kemakmuran Bersama
                        (WKB) 2030,  Universal Health Coverage (UHC) dan Rancangan Malaysia Ke-12. Rangka
                        Kerja Pelan Strategik KKM dan penjajaran dengan Pelan Strategik Pendigitalan (PSP) KKM
                        2021-2025 adalah seperti di Rajah 3-4.




                                          WAWASAN KEMAKMURAN BERSAMA 2030

                                             AGENDA PEMBANGUNAN MAMPAN
                    RMKE-12 : MEMPERTINGKAT PENYAMPAIAN PERKHIDMATAN PENJAGAAN KESIHATAN

                                         OBJEKTIF STRATEGIK SEKTOR KESIHATAN

                      Memperkukuhkan Mekanisma  Memantapkan Penyampaian
                    Kesiapsiagaan dan Intervensi bagi  Perkhidmatan Kesihatan yang  Memperkukuhkan Tahap Literasi  Meningkatkan Penggunaan
                     Mengurangkan Kadar Kematian  Berkualiti, Mampan, Saksama dan  Kesihatan di Kalangan Penduduk  Perkhidmatan Kesihatan Digital
                    dan Kecacatan yang Boleh Dicegah  Mampu Milik
                                    TERAS STRATEGIK PELAN STRATEGIK KKM 2021-2025


                            TS 1                   TS 2                 TS 3                   TS 4

                                                                MEMPERKUKUH KESEDARAN  MEMANFAATKAN TEKNOLOGI DAN
                    MEMPERKEMAS PERKHIDMATAN  MEMPERKUKUH       KESIHATAN DAN PEMERKASAAN  INOVASI DALAM PENJAGAAN
                      PENJAGAAN KESIHATAN   PEMBIAYAAN KESIHATAN     MASYARAKAT             KESIHATAN
                          TERAS STRATEGIK PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN (PSP) KKM 2021-2025







                        TS 1                   TS 2                  TS 3                  TS 4

                       PEMERKASAAN          KESINAMBUNGAN          TADBIR URUS          PEMERKASAAN,
                       PERKHIDMATAN         PERKHIDMATAN          DIGITAL DINAMIK       PELUASAN DAN
                     KESIHATAN DIGITAL   DIGITAL YANG MAMPAN       DAN TANGKAS          PEMBUDAYAAN
                        BERSEPADU                                                        PENDIGITALAN
                       DAN INKLUSIF          DAN SELAMAT



                                         Rajah 3-4: Penjajaran PSP KKM 2021 -2025 dengan
                                                 Pelan Strategik KKM 2021-2025














                                                                                                             33
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60