Page 176 - PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN (PSP) KKM 2021-2025
P. 176

PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN                                                                                                                                              PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN
                 2021 - 2025                                                                                                                                                                                      2021 - 2025

                 KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA                                                                                                                                                    KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA




                            dan             fasiliti
                          penyampaian  efektif   kos   ICT bagi   dan   Mengekalkan




                      OBJEKTIF PROGRAM   keberkesanan perkhidmatan kesihatan secara   Memastikan ketersediaan infrastruktur  menyokong emerging technologies  Memperkasakan organisasi dan tadbir urus ICT  di agensi (JKN,Institut,Bahagian)   modal insan yang  kepakaran dan bakat dalaman.  Mewujudkan tadbir urus pengurusan dan  penyelarasan data kesihatan   Memantap, menambahbaik dan menyebar luas  Memastikan pematuhan kepada dasar melalui  Mengadaptasi dasar dan polisi digi











                          Meningkatkan        kesihatan.   Memastikan   dasar sedia ada   program naziran



                              optimum     i.    ii.   iii.   i.   ii.   iii.         i.   ii.




                      PROGRAM (P)   P2: Adaptasi   Perkhidmatan Cloud    P3: Penyediaan   Infrastruktur Emerging   Technologies   P1: Pemerkasaan  Rasionalisasi Tadbir Urus  Digital Di Semua Peringkat    P2: Pemerkasaan Dasar   dan Polisi Digital  Perkhidmatan Kesihatan   P3: Pemantapan  Pengurusan Perolehan   Digital   P1: Pengukuhan   Perkhidmatan Kesihatan  Digital Melalui Pendekatan   Enterprise Architecture   (EA)












                      STRATEGI (S)          Tadbir Urus Digital                      S2: Pemantapan   Kesihatan Digital   Melalui Pendekatan     Architecture (EA)




                                          S1:Pemantapan                                Perkhidmatan   Enterprise




                     OBJEKTIF TERAS   STRATEGIK   Menggubal dan   menambah baik tadbir   urus digital supaya   sentiasa relevan   dengan persekitaran   perkhidmatan   kesihatan.   Melebarluaskan jalinan   kolaborasi strategik   untuk menggembleng   kepakaran awam dan   swasta  dalam   meningkatkan   perkhidmatan   kesihatan.








                                          1.               2.

                       STRATEGIK (TS)     TS3: Tadbir Urus   Digital Dinamik   dan Tangkas
                     TERAS














         154
         154
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181