Page 120 - PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN (PSP) KKM 2021-2025
P. 120
PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN
2021 - 2025 2021 - 2025
KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA
8.3 RUMUSAN
Pembangunan EA di peringkat strategik bagi menggambarkan hasil kajian PSP
KKM 2021-2025 berupaya menunjukkan gambaran keperluan masa hadapan yang
menghubungkan perubahan terhadap perkhidmatan, proses kerja, maklumat,
data, aplikasi dan teknologi. Gambaran rajah architecture yang direka bentuk
menerangkan hubungkait empat (4) perkhidmatan utama kesihatan iaitu person care,
population health, functional support, management services Kesemua proses kerja
peringkat tinggi bagi perkhidmatan utama kesihatan menunjukkan keperluan untuk
memperkemaskan sistem penyampaian semasa supaya menjurus kepada keperluan
pendigitalan seperti saluran perkhidmatan kesihatan secara maya (virtual). Khususnya
keperluan pengurusan data-data kesihatan dan pesakit yang lebih bersepadu
menyumbang kepada reka bentuk penawanan data, penyimpanan dalam pangkalan
data dan pengkomputeran awan serta keperluan perkongsian data dan data analitik.
Keperluan architecture tersebut turut merubah reka bentuk antara muka aplikasi dan
dashboard, fungsi aplikasi serta pelbagai integrasi antara sistem-sistem kesihatan sedia
ada.
Sehubungan itu, kapasiti sumber dan infrastruktur yang diperlukan dapat dirasionalkan
semula melalui gambaran rajah architecture teknologi meliputi keperluan penggunaan
pengkomputeran awan yang optimum, migrasi pusat data, perkakasan ICT serta
keperluan keselamatan ICT yang menyokong teknologi IR4.0. Kesan perubahan tersebut
memberi impak positif terhadap pengoptimuman peruntukan dan kos pengoperasian
keseluruhan pengurusan ICT.
Secara keseluruhan hala tuju pembaharuan dalam perkhidmatan kesihatan secara
digital dilihat berpotensi meningkatkan kecekapan pengurusan pentadbiran
Kementerian. Dalam masa yang sama, mengukuhkan integriti transaksi, proses kerja
dan perkhidmatan merentas agensi dan fasiliti kesihatan berlandaskan prinsip saling
kendali (interoperability) dan Whole-of-Government (WoG) serta end-to-end dalam
tempoh lima tahun yang akan datang. Keperluan pendigitalan yang digambarkan
dalam rajah architecture akan dijadikan rujukan dalam pembangunan, pelaksanaan dan
perolehan ICT bagi persekitaran perkhidmatan kesihatan negara yang sentiasa berubah
dan dinamik. Enterprise Architecture yang telah dibangunkan akan dikemas kini
seiring dengan keperluan baharu perkhidmatan kesihatan. Selain itu, pembangunan
architecture untuk fungsi-fungsi perkhidmatan yang lain akan dilaksanakan dari semasa
ke semasa.
98
98