Page 46 - PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN (PSP) KKM 2021-2025
P. 46
PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN
2021 - 2025 2021 - 2025
KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA
BIL. ISU DAN CABARAN PELUANG
Gred pegawai yang
ditempatkan tidak bersesuaian Skop tugasan pegawai ICT perlu mengikut
3. laluan kepakaran supaya lebih menyeluruh.
dengan keperluan agensi dan
fasiliti
Skop kerja pegawai ICT hanya Skop tugasan pegawai ICT perlu mengikut
4. terhad kepada Cawangan yang laluan kepakaran supaya lebih menyeluruh.
ditempatkan
Menambah pengetahuan dalam bidang ICT
Kakitangan teknikal ICT dengan
5. kepada pekerja sedia ada.
kemahiran teknikal yang terhad
Tahap kemahiran pegawai Business Process Reengineering (BPR) perlu
ICT kurang selari dengan dikaji secara menyeluruh untuk mengenal
6.
perkembangan teknologi pasti proses yang boleh menggunakan
semasa sistem dan teknologi ICT.
Kebanyakan pengguna di KKM Memperkasakan portal KKM untuk
tidak mempunyai pengetahuan penyebaran maklumat latihan
7. asas dalam bidang teknologi pengaplikasian ICT dalam bidang kesihatan
maklumat seperti office seperti webinar dan persidangan maya
automation (virtual conference).
B. PEMANTAUAN
Kurang mendapat sokongan Memperkasakan jawatankuasa/ garis
1. daripada pengurusan agensi panduan sedia ada yang telah ditubuhkan/
dan fasiliti dikuatkuasa
Tadbir urus ICT di agensi dan
2. fasiliti tidak melalui Jabatan Memperkasakan peranan tadbir urus
Jabatan Kesihatan Negeri dalam projek ICT
Kesihatan Negeri
Kurang pelaksanaan secara
perkongsian pintar/ kolaborasi Mewujudkan polisi/ garis panduan
3.
strategik antara kerajaan perkongsian pintar
dengan swasta
C. PEMATUHAN
Menambah baik, menyelaras dan
Penyelenggaraan aplikasi tidak menyeragamkan proses tindakan
1.
mempunyai punca kuasa penyelenggaraan aplikasi melalui SPA KKM
Bil 5/2019.
i. Meningkatkan hebahan dan
meningkatkan kesedaran mengenai
Ketidakpatuhan kepada polisi polisi sedia ada;
2. sedia ada. (Emel, Google Drive, ii. Mengadakan program Pengurusan
Whatapps, Dropbox) Perubahan yang efektif; dan
iii. Penggubalan polisi, dasar dan peraturan
selaras dengan Online Health Services.
Tiada Business Continuity Plan i. Mengadakan naziran ICT di peringkat
(BCP) di kebanyakan agensi negeri dengan memasukkan audit
3. dan fasiliti di bawah KKM pematuhan tadbir urus ICT; dan
bagi menangani gangguan ii. Membangunkan BCP bagi menangani
perkhidmatan gangguan perkhidmatan.
Penggunaan kod kewangan,
4. GIS dan health data dictionary Penyeragaman dan pengemaskinian kod
yang tidak seragam kewangan, GIS dan health data dictionary.
24

