Page 46 - PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN (PSP) KKM 2021-2025
P. 46

PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN                                                                                                                                              PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN
                 2021 - 2025                                                                                                                                                                                      2021 - 2025

                 KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA                                                                                                                                                    KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA



                        BIL.       ISU DAN CABARAN                           PELUANG
                             Gred pegawai yang
                             ditempatkan tidak bersesuaian   Skop tugasan pegawai ICT perlu mengikut
                         3.                                  laluan kepakaran supaya lebih menyeluruh.
                             dengan keperluan agensi dan
                             fasiliti
                             Skop kerja pegawai ICT hanya    Skop tugasan pegawai ICT perlu mengikut
                         4.  terhad kepada Cawangan yang     laluan kepakaran supaya lebih menyeluruh.
                             ditempatkan
                                                             Menambah pengetahuan dalam bidang ICT
                             Kakitangan teknikal ICT dengan
                         5.                                  kepada pekerja sedia ada.
                             kemahiran teknikal yang terhad
                             Tahap kemahiran pegawai         Business Process Reengineering (BPR) perlu
                             ICT kurang selari dengan        dikaji secara menyeluruh untuk mengenal
                         6.
                             perkembangan teknologi          pasti proses yang boleh menggunakan
                             semasa                          sistem dan teknologi ICT.
                             Kebanyakan pengguna di KKM      Memperkasakan portal KKM untuk
                             tidak mempunyai pengetahuan     penyebaran maklumat latihan
                         7.  asas dalam bidang teknologi     pengaplikasian ICT dalam bidang kesihatan
                             maklumat seperti office         seperti webinar dan persidangan maya
                             automation                      (virtual conference).
                         B.  PEMANTAUAN
                             Kurang mendapat sokongan        Memperkasakan jawatankuasa/ garis
                         1.  daripada pengurusan agensi      panduan sedia ada yang telah ditubuhkan/
                             dan fasiliti                    dikuatkuasa
                             Tadbir urus ICT di agensi dan
                         2.  fasiliti tidak melalui Jabatan   Memperkasakan peranan tadbir urus
                                                             Jabatan Kesihatan Negeri dalam projek ICT
                             Kesihatan Negeri
                             Kurang pelaksanaan secara
                             perkongsian pintar/ kolaborasi   Mewujudkan polisi/ garis panduan
                         3.
                             strategik antara kerajaan       perkongsian pintar
                             dengan swasta
                         C.  PEMATUHAN
                                                             Menambah baik, menyelaras dan
                             Penyelenggaraan aplikasi tidak   menyeragamkan proses tindakan
                         1.
                             mempunyai punca kuasa           penyelenggaraan aplikasi melalui SPA KKM
                                                             Bil 5/2019.
                                                             i.   Meningkatkan hebahan dan
                                                                 meningkatkan kesedaran mengenai
                             Ketidakpatuhan kepada polisi        polisi sedia ada;
                         2.  sedia ada. (Emel, Google Drive,   ii.   Mengadakan program Pengurusan
                             Whatapps, Dropbox)                  Perubahan yang efektif; dan
                                                             iii.   Penggubalan polisi, dasar dan peraturan
                                                                 selaras dengan Online Health Services.
                             Tiada Business Continuity Plan   i.   Mengadakan naziran ICT di peringkat
                             (BCP) di kebanyakan agensi          negeri dengan memasukkan audit
                         3.  dan fasiliti di bawah KKM           pematuhan tadbir urus ICT; dan
                             bagi menangani gangguan         ii.   Membangunkan BCP bagi menangani
                             perkhidmatan                        gangguan perkhidmatan.
                             Penggunaan kod kewangan,
                         4.  GIS dan health data dictionary   Penyeragaman dan pengemaskinian kod
                             yang tidak seragam              kewangan, GIS dan health data dictionary.






         24
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51