Page 45 - PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN (PSP) KKM 2021-2025
P. 45
PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN
2021 - 2025 2021 - 2025
KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA
BIL. ISU DAN CABARAN PELUANG
B. RANGKAIAN DAN KESELAMATAN ICT
Peralatan sedia ada tidak menyokong i. Menjalankan kajian keberkesanan
1. pengemaskinian perisian (patch sambungan rangkaian berwayar
update) dan tanpa wayar (penyelesaian isu
2. Teknologi pengkabelan lama 1, 2 dan 3);
Kapasiti kelajuan bandwidth tidak ii. Penilaian risiko keselamatan ICT
3. menggunakan Security Posture
dapat menampung data yang besar
Assessment (penyelesaian isu 4);
Maklumat terdedah kepada ancaman
4. dan
luar iii. Menjalankan pemantauan
terhadap pematuhan Dasar
Kurang kesedaran terhadap Keselamatan ICT melalui kaedah
5. keselamatan ICT dari segi pematuhan naziran dan program kesedaran
dasar (penyelesaian isu 5).
C. PUSAT DATA/BILIK SERVER
Perkakasan sedia ada tidak mampu Penggantian perkakasan baharu dan
1. menampung keperluan semasa dan naik taraf pusat data / bilik server
akan datang
Pemulihan perkhidmatan mengambil Menyelaras pembangunan Pelan
2. masa yang lama apabila berlaku Pemulihan Bencana dengan kolaborasi
downtime MAMPU
Tiada keseragaman pembangunan Menyediakan Garis Panduan
3.
pusat data / bilik server Pembangunan Pusat Data / Bilik Server
Memohon peruntukan dengan
4. Sukar mendapatkan peruntukan
justifikasi yang kukuh
Menjalankan kajian pemusatan
Tiada pemusatan di antara server
5. dan konsolidasi server aplikasi
aplikasi
menggunakan teknologi cloud
2.4.3 Tadbir Urus ICT
Analisis jurang bagi tadbir urus ICT KKM menghasilkan isu, cabaran dan peluang ICT yang
dikategorikan berdasarkan tiga sub domain seperti di Jadual 2-6.
Jadual 2-6: Isu, Cabaran Dan Peluang Domain Tadbir Urus ICT
BIL. ISU DAN CABARAN PELUANG
A. PENGURUSAN
Mewujudkan norma perjawatan bagi suatu
Pewujudan perjawatan ICT tidak agensi dan fasiliti dengan mengadakan garis
1. seimbang antara agensi dan panduan bagi pewujudan perjawatan baru di
fasiliti.
fasiliti.
Bilangan pegawai ICT tidak Penggunaan AI untuk mengurangkan
2. mencukupi bagi menyokong kebergantungan kepada staf ICT.
keperluan agensi dan fasiliti
23

