Page 48 - PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN (PSP) KKM 2021-2025
P. 48
PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN
2021 - 2025 2021 - 2025
KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA
BIL. ISU/CABARAN PELUANG
i. Memantapkan kepimpinan digital di
peringkat KKM untuk memandu hala tuju,
menentukan mekanisme pemantauan dan
Masih terdapat sistem atau membuat keputusan bagi memastikan
aplikasi yang belum mencapai penggunaan optimum sistem dan aplikasi
kadar maksimum penggunaan yang telah dibangunkan oleh Kerajaan;
dan memerlukan pemantauan ii. Memantapkan pelaksanaan audit
oleh pihak terlibat (audit) dan pemantauan prestasi penggunaan pelbagai
3. aktiviti promosi dilaksanakan sistem dan aplikasi yang telah dibangunkan
secara berkala - memberi kesan oleh Kerajaan seperti HRMIS, ePerolehan
ke atas kos operasi KKM dan dan lain-lain aplikasi;
menganggu usaha pendigitalan iii. Memantapkan pelan promosi ICT KKM
perkhidmatan awam secara yang menyeluruh khususnya berkaitan
keseluruhannya penggunaan pelbagai sistem atau
aplikasi sedia ada atau baharu bagi tujuan
mempertingkatkan kualiti penyampaian
perkhidmatan digital Kerajaan.
C. PENGIKTIRAFAN
i. Memantapkan kerjasama di semua
Komitmen dan penglibatan peringkat personel merentasi fasiliti di KKM
daripada semua peringkat bagi membantu BPM dalam mendapatkan
personel merentasi fasiliti di pengiktirafan ISMS - melibatkan
KKM bagi membantu Bahagian perancangan jangka panjang;
Pengurusan Maklumat ii. Melibatkan semua personel yang telah
(BPM) dalam menguruskan dikenalpasti sebagai pentadbir sistem/
dokumentasi/ prosedur ke aplikasi, pengguna sistem/aplikasi dan
1.
atas komponen ICT yang akan pasukan teknikal ICT yang berada di
dikenal pasti (sistem/aplikasi peringkat fasiliti untuk terlibat sama dalam
rangkaian/pusat data) bagi tujuan penyediaan dokumentasi;
mendapatkan pengiktirafan iii. Pengurusan dokumen dalam era digital
Sistem Pengurusan Keselamatan dengan menggunakan metodologi
Maklumat (ISMS) – merupakan pengurusan projek ICT Sektor Awam secara
perancangan jangka panjang elektronik bagi tujuan mengurangkan
penggunaan dokumen fizikal.
D. KOMPETENSI/ PEMBUDAYAAN/PENGIKTIRAFAN
a. PERJAWATAN
Kemahiran penguasaan teknologi i. Mengkaji semula keperluan sebenar
ICT tidak dapat dikekalkan ekoran perjawatan Pegawai ICT di semua peringkat
1.
pertukaran (keluar masuk) fasiliti KKM;
pegawai ICT ii. Melaksanakan sesi Training of Trainers
(ToT) bagi latihan ICT berbentuk generik
dan sesi Transfer of Knowledge (ToK) bagi
Kapasiti ruang makmal latihan teknikal ICT secara berstruktur dan
ICT (di BPM) yang terhad bersasar;
dan peruntukan terbatas iii. Mewujudkan key enabler dan ICT
2. menyebabkan latihan ICT dan Champion di semua peringkat fasiliti KKM;
latihan teknikal ICT secara iv. Mewujudkan ICT knowledge repository bagi
inhouse tidak dapat dilaksanakan membantu personel di semua peringkat
secara kerap dan menyeluruh fasiliti KKM - Hospital/ Pejabat Kesihatan
Daerah/Klinik Kesihatan bagi menguasai
kemahiran ICT dan teknikal ICT.
26

