Page 90 - PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN (PSP) KKM 2021-2025
P. 90
PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN
2021 - 2025 2021 - 2025
KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA
6.1 PENGENALAN
Tadbir urus digital merupakan komponen penting dalam memastikan proses
transformasi ke arah pendigitalan perkhidmatan kesihatan dilaksanakan dengan
jayanya di KKM. Pendigitalan perkhidmatan kesihatan semakin pesat dan penting
menjadikan pelaburan pendigitalan dan ICT sebagai aset bernilai kepada KKM. Seiring
dengan kepesatan dan kepentingan pendigitalan perkhidmatan kesihatan, Teras
Strategik 3 iaitu Tadbir Urus Digital Dinamik dan Tangkas menjadi salah satu faktor
utama yang menyumbang kepada kejayaan pendigitalan perkhidmatan kesihatan.
Objektif bagi teras strategik ini adalah seperti berikut:
1 2
Menggubal dan menambah baik tadbir Melebarluaskan jalinan kolaborasi
urus digital supaya sentiasa relevan strategik untuk menggembleng
dengan persekitaran perkhidmatan kepakaran awam dan swasta dalam
kesihatan meningkatkan perkhidmatan
kesihatan.
Teras Strategik 3 mengandungi empat strategi seperti berikut:
1 2
Pemantapan Tadbir Pemantapan Perkhidmatan
Urus Digital Kesihatan Digital Melalui
Pendekatan Enterprise
Architecture (EA)
6.1 PENGENALAN 4
3
Pengukuhan Kolaborasi Pemerkasaan Ekosistem
Strategik Digital Keselamatan Maklumat
68