Page 112 - PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN (PSP) KKM 2021-2025
P. 112
PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN PELAN STRATEGIK PENDIGITALAN
2021 - 2025 2021 - 2025
KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA
8.1 PEMBANGUNAN ENTERPRISE ARCHITECTURE
KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA
8.1.1 Latar Belakang Enterprise Architecture
Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam (PKPA) Bilangan 1 Tahun 2020 bertajuk
MyGovEA: Pelaksanaan Pendekatan Reka Bentuk Berstruktur Ekosistem Organisasi
Perkhidmatan Awam oleh MAMPU bertujuan untuk memberikan panduan kepada
organisasi bagi menjalankan analisis, reka bentuk, perancangan dan pelaksanaan
strategi melalui Malaysia Government Enterprise Architecture (MyGovEA) bagi
membina amalan Enterprise Architecture (EA).
Pelaksanaan EA membolehkan organisasi mengenal pasti dan memperkemas semula
perkhidmatan yang disediakan dengan memahami struktur, fungsi, perkhidmatan,
proses kerja, data yang digunakan serta aplikasi dan teknologi yang menyokong
perkhidmatan organisasi.
Pendekatan MyGovEA merupakan pemudah cara untuk melaksanakan penjajaran
strategi dan teras perkhidmatan kerajaan berlandaskan prinsip saling kendali
(interoperability) dan Whole of Government (WoG). KKM telah mengadaptasi kerangka
dan metodologi MyGovEA dalam membangunkan amalan EA demi mencapai aspirasi
Kerajaan Digital.
Oleh yang demikian, perkhidmatan kesihatan Kementerian akan dapat berinteraksi
dengan perkhidmatan kerajaan dan industri lain dengan lebih mudah dan menyeluruh
kerana semua elemen telah diambil kira berpandukan EA yang dibangunkan
sekaligus berupaya meningkatkan kecekapan pengurusan pentadbiran kerajaan serta
perkhidmatan sepunya. Kementerian berupaya menganggarkan keperluan mereka
bentuk penyelesaian perkhidmatan masing-masing menggunakan kemampuan dan
sumber yang dimiliki.
Penjenamaan Pelan Strategik ICT kepada Pelan Strategik Pendigitalan juga merupakan
salah satu faktor pembangunan EA yang lebih tertumpu kepada Strategy Level yang
merupakan aras tertinggi dalam pembangunan EA. Untuk tujuan penyesuaian bersama
metodologi PerSI, pembangunan EA pada peringkat ini hanya difokuskan kepada
pembangunan lima (5) rajah arkitektur sahaja demi memenuhi keperluan penjenamaan
daripada Pelan Strategik ICT kepada Pelan Strategik Pendigitalan. Lima rajah arkitektur
ini juga merupakan artifak peringkat tinggi yang boleh dijadikan panduan asas bagi
pembangunan EA Kementerian.
8.1.2 Objektif Pembangunan EA
EA yang dibangunkan mampu memberi gambaran ekosistem organisasi yang melibatkan
interaksi di antara elemen organisasi dan merangkumi struktur, proses, perkhidmatan,
aplikasi dan teknologi selain:
i. Memperkemaskan sistem penyampaian perkhidmatan sedia ada dengan
mengambil kira pendigitalan perkhidmatan;
ii. Perkongsian data merentasi agensi sektor awam dan industri bagi merealisasikan
penyampaian perkhidmatan digital berpacukan data;
iii. Pengoptimuman kapasiti sumber dan infrastruktur digital kerajaan melalui tadbir
urus secara berpusat serta jaringan kolaborasi strategik merentas agensi; dan
90
90